Openingsuren: Elke 2de en 4de zondag van de maand van maart tot en met oktober.

Industrielaan 23 B

9320 Erembodegem (Aalst)

De Bardijnen vestigen zich in Aalst en zetten hun schouders onder het Brandweermuseum.

De Bardijnen lieten in het najaar 2017 aan de Stad Aalst weten dat om het museum door te starten en het ondernemingsplan in uitvoering te brengen er extra middelen nodig zouden zijn. Vermits de vzw deze middelen niet op eigen kracht kon genereren dreigde het museum in een nieuwe impasse  te belanden waardoor het ondernemingsplan voor het museum een dode letter zou blijven. Tijdens het hele traject met de Privat Fire Brigade raakten de Bardijnen ook steeds meer overtuigd van de intrinsieke kracht van de collectie brandweererfgoed. De collectie is uniek door haar omvang, maar ook door de diversiteit ervan. Er groeide ook een sterke band tussen beide partners.

De collectie is uniek door haar omvang, maar ook door de diversiteit ervan.

Daarom besloten de Bardijnen om hun dienstverlening op het gebied van erfgoedondernemen en -marketing rond het Brandweermuseum op te zetten en in de toekomst vanuit het Brandweermuseum te opereren. Het Brandweermuseum wordt op die manier het referentieproject dat als voorbeeld kan dienen voor andere erfgoedbeheerders in Vlaanderen en daarbuiten.

De unieke collectie brandweererfgoed blijft in handen van de vzw Privat Fire Brigade, die dit jaar ook versterkt wordt. Zij zullen naast het collectiebeheer ook verder in staan voor de vrijwilligerswerking in het museum en het onthaal en rondleiding van de bezoekers. De Bardijnen nemen het zakelijk beheer, de marketing en promotie en de verkoopactiviteiten van het museum voor hun rekening. De Stad Aalst levert naast de financiële bijdrage ook promotionele ondersteuning via de dienst Toerisme. Alles wordt centraal aangestuurd en beheerd vanuit een overlegcomité waarin de 3 partners vertegenwoordigd zijn.

Brandweermuseum als pilootproject voor nieuwe dienstverlening van de Bardijnen

De Bardijnen ontstonden als een genootschap van media en marketingprofessionals met een passie voor erfgoed en storytelling. De naam van het genootschap komt van de barden, de storytellers uit het verleden.

Hun mission statement klinkt als volgt:

Er is (te)veel onontgonnen erfgoed waarvoor heel veel mensen zich vandaag inzetten, in geïnteresseerd zijn, willen bezoeken. Al dat erfgoed zit boordevol verhalen. Die verhalen zijn het kapitaal van erfgoed. Het geïnteresseerde publiek het rendement.

Daarom helpen de Bardijnen erfgoedbeheerders om hun erfgoedverhaal te laten (her)leven door het publiek bij hun verhalen te brengen en dit op een professionele en duurzame manier om zo bij te dragen tot de groei en behoud van de kennis van ons verleden
en onze identiteit

Tot dusver werd gewerkt vanuit een vzw, maar door het akkoord en engagement voor het Brandweermuseum start de werking van de Bardijnen door in een CVBA. In het voorjaar van 2018 plannen de Bardijnen een lanceringsmoment voor de nieuwe start van het Brandweermuseum en hun activiteiten in Aalst. Wordt vervolgd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.